Oefentoets Hoofdstuk 9

U krijgt nu als oefentoets vijf random vragen. Als u uw email adres invult, ontvangt u de vragen, uw eigen antwoorden en de juiste antwoorden per email. Veel succes!

Welkom bij de oefentoets van Hoofdstuk 9

Liever deelnemen aan een klassikale examentraining? Klik hier voor de mogelijkheden!

Door uw e-mail adres in te vullen, ontvangt u de antwoorden automatisch in uw mailbox. Hiermee abonneert u zich ook meteen op relevante nieuwsberichten, gerelateerd aan Procesmanagement in de praktijk. U kunt zich op elk moment hiervoor afmelden!

Nu ook beschikbaar: Werkboek deel I en II

 

1. 

Een organisatie realiseert in haar primair proces onvoldoende kwaliteit en staat voor de keuze om haar proces aan te passen of te vernieuwen. De extra opbrengsten per jaar zijn verschillend per keuze en bovendien afhankelijk van de ontwikkeling van de klantvraag. Bij een toenemende klantvraag (waarvan de kans wordt ingeschat op 70%) is de extra opbrengst bij een aanpassing van het proces € 100.000 per jaar en bij een vernieuwing van het proces € 90.000 per jaar. Bij een afnemende klantvraag (waarvan de kans wordt ingeschat op 30%) is de extra opbrengst bij een aanpassing van het proces € 20.000 per jaar en bij een vernieuwing van het proces € 50.000 per jaar.



Moet de organisatie haar proces aanpassen of vernieuwen?

2. 

Een administratieve organisatie heeft vier verschillende oplossingen bedacht om de doorlooptijd van haar administratieve processen te verkorten:

A) Digitalisering van het gehele proces

B) Aanvraagproces verbeteren

C) Meer medewerkers inzetten

D) Opleidingsniveau medewerkers verbeteren

Om te bepalen welke methode het meest geschikt is om toe te passen, heeft het managementteam de verschillende oplossingen met elkaar vergeleken met behulp van een Paired Comparison-analyse:



Welke oplossing is het meest geschikt? Motiveer uw antwoord.

3. 

Welke van onderstaande vragen zijn 'open' vragen?

4. 

Bij welke soort beslissingen moet u gebruik maken van expertsystemen om een zo goed mogelijke uitkomst te genereren?

5. 

In een enquête zien we de volgende vraag staan:

Hoe tevreden bent u over het bezoekersrestaurant?


  • Zeer ontevreden

  • Ontevreden

  • Tevreden

  • Zeer tevreden


Welke meetschaal wordt in deze vraag gehanteerd?


Klik op "Inleveren" om uw resultaten te zien!