Hoofdstuk 3

Welkom bij de oefentoets van Hoofdstuk 3

Liever deelnemen aan een klassikale examentraining? Klik hier voor de mogelijkheden!

Door uw e-mail adres in te vullen, ontvangt u de antwoorden automatisch in uw mailbox. Hiermee abonneert u zich ook meteen op relevante nieuwsberichten, gerelateerd aan Procesmanagement in de praktijk. U kunt zich op elk moment hiervoor afmelden!

Nu ook beschikbaar: Werkboek deel I

e-mail adres:
1. 

Een bepaalde supermarktketen heeft als doel gesteld om de goedkoopste te zijn van alle supermarkten. Eén van de processen van een supermarkt is het magazijnbeheer. Noem twee prestatie-indicatoren voor dit proces, afgeleid van het doel van deze supermarktketen?

2. 

Bij de sturing van uw processen zult u altijd (in meer of mindere mate) sturen op vijf performancefactoren. Dat kunt u doen aan de hand van het sandcone-model en het afwegingsmodel. Wat is het verschil tussen beide modellen?

3. 

Een proces is bestuurbaar als het voorspelbaar verloopt en als het effect van een ingreep in het proces voorspelbaar is. Licht dit toe aan de hand van een voorbeeld.

4. 

Een online boekenwinkel heeft zich ten doel gesteld om de snelste leverancier van boeken te zijn. Het primaire proces verloopt in het kort als volgt: boek bestellen (klant), betalingscondities controleren, bestelorder aanmaken, order verzamelen, order inpakken, order verzenden, betaling bewaken. Geef een prestatie-indicator voor het proces, die een relatie heeft met het doel van de boekenwinkel.

5. 

Een gemeente heeft zich ten doel gesteld om de meest klantvriendelijke gemeente te worden van Nederland. Eén van de processen is het op verzoek verstrekken van identiteitsbewijzen aan haar inwoners. Geef twee prestatie-indicatoren voor dit proces, rekening houdend met het doel van deze gemeente. Motiveer uw antwoord.


Klik op "Inleveren" om uw resultaten te zien!