Hoofdstuk 9

Welkom bij de oefentoets van Hoofdstuk 9

Liever deelnemen aan een klassikale examentraining? Klik hier voor de mogelijkheden!

Door uw e-mail adres in te vullen, ontvangt u de antwoorden automatisch in uw mailbox. Hiermee abonneert u zich ook meteen op relevante nieuwsberichten, gerelateerd aan Procesmanagement in de praktijk. U kunt zich op elk moment hiervoor afmelden!

 

e-mail adres:
1. Om nader te onderzoeken wat de impact is van de verschillende maatregelen om een proces te verbeteren, wil de kwaliteitscoördinator interviews in de organisatie houden. Om de resultaten snel te kunnen verwerken, stelt de kwaliteitscoördinator 20 vragen op die de respondenten gewoon met ja en nee kunnen beantwoorden.

Welke twee kenmerken heeft de interviewmethode die deze kwaliteitscoördinator hanteert?
2. Een onderzoeker wil met behulp van interviews aan meer informatie komen. Hij stelt als randvoorwaarde dat het interview goed reproduceerbaar is en dat hij de antwoorden in zeer korte tijd kan verwerken want hij wil een aantal honderden interviews afnemen.

Wat voor een interview methode moet de onderzoeker hanteren?
3. Bij welke soort beslissingen moet u gebruik maken van expertsystemen om een zo goed mogelijke uitkomst te genereren?
4. Een businessanalist wordt gevraagd een verkennend onderzoek uit te voeren naar aanleiding van het teruglopen van de omzet bij een bedrijf. Hij besluit een aantal stakeholders te interviewen, uitgaande van de algemene vraag "Waarom denkt u dat de omzet terugloopt?". Op basis van de antwoorden besluit de businessanalist op welke wijze hij meer in detail doorvraagt.

Welke interview methode past deze businessanalist toe? Motiveer uw antwoord.
5. Een organisatie realiseert in haar primair proces onvoldoende kwaliteit en staat voor de keuze om haar proces aan te passen of te vernieuwen. De extra opbrengsten per jaar zijn verschillend per keuze en bovendien afhankelijk van de ontwikkeling van de klantvraag. Bij een toenemende klantvraag (waarvan de kans wordt ingeschat op 70%) is de extra opbrengst bij een aanpassing van het proces € 100.000 per jaar en bij een vernieuwing van het proces € 90.000 per jaar. Bij een afnemende klantvraag (waarvan de kans wordt ingeschat op 30%) is de extra opbrengst bij een aanpassing van het proces € 20.000 per jaar en bij een vernieuwing van het proces € 50.000 per jaar.



Moet de organisatie haar proces aanpassen of vernieuwen?

Klik op "Inleveren" om uw resultaten te zien!