Oefentoets Hoofdstuk 5

U krijgt nu als oefentoets vijf random vragen. Als u uw email adres invult, ontvangt u de vragen, uw eigen antwoorden en de juiste antwoorden per email. Veel succes!

Welkom bij de oefentoets van Hoofdstuk 5

Liever deelnemen aan een klassikale examentraining? Klik hier voor de mogelijkheden!

Door uw e-mail adres in te vullen, ontvangt u de antwoorden automatisch in uw mailbox. Hiermee abonneert u zich ook meteen op relevante nieuwsberichten, gerelateerd aan Procesmanagement in de praktijk. U kunt zich op elk moment hiervoor afmelden!

Nu ook beschikbaar: Werkboek deel I

e-mail adres:
1. Een directeur van een fabriek wil graag dat zijn medewerkers signaleren wanneer er mogelijke procesfouten aanwezig zijn. Elke medewerker heeft daarom de bevoegdheid om in te grijpen als een procesfout wordt ontdekt.

Hoe noemen we deze Lean methode?
2. Voor het verbeteren van processen kennen we verschillende specifieke verbetermethoden. Voor het verbeteren van de gehele organisatie kennen we verschillende integrale verbetermethoden. Welke van onderstaande methoden zijn de integrale verbetermethoden?
3. Een productiebedrijf, dat gespecialiseerd is in het assembleren van componenten voor de telecomindustrie, krijgt in toenemende mate te maken met concurrentie uit opkomende economieën. De uitkomst van een SWOT-analyse laat zien dat het bedrijf zich kan onderscheiden door het verkorten van doorlooptijden. Het oplossen van één belangrijk knelpunt moet zowel de doorlooptijden als de capaciteit van het productieproces positief beïnvloeden.

Welke verbetermethode kiest dit bedrijf op basis van drie hierboven genoemde criteria?
4. Een organisatie wil de variatie in haar processen verminderen om op die manier de betrouwbaarheid van productkwaliteit te verhogen. Welke specifieke verbetermethode kan de organisatie het beste toepassen?
5. Een producent van bake-off-producten voor grote supermarktketens produceert gemiddeld 200.000 croissantjes per dag. Hiervoor is een complete productielijn gereserveerd, waarbij het bedrijf werkt volgens de Six Sigma-methode. Afwijkingen bij croissantjes, bijvoorbeeld met betrekking tot omvang en samenstelling, worden continu onderzocht. De kwaliteitsafdeling die zich hiermee bezighoudt, bestudeert ook de instellingen van het proces en voert experimenten uit om de kwaliteit van de output steeds meer constant te maken.

Met welke twee stappen uit het Six Sigma-verbeterproces houdt deze kwaliteitsafdeling zich bezig?

Klik op "Inleveren" om uw resultaten te zien!