Oefentoets Hoofdstuk 5

U krijgt nu als oefentoets vijf random vragen. Als u uw email adres invult, ontvangt u de vragen, uw eigen antwoorden en de juiste antwoorden per email. Veel succes!

Welkom bij de oefentoets van Hoofdstuk 5

Liever deelnemen aan een klassikale examentraining? Klik hier voor de mogelijkheden!

Door uw e-mail adres in te vullen, ontvangt u de antwoorden automatisch in uw mailbox. Hiermee abonneert u zich ook meteen op relevante nieuwsberichten, gerelateerd aan Procesmanagement in de praktijk. U kunt zich op elk moment hiervoor afmelden!

Nu ook beschikbaar: Werkboek deel I

e-mail adres:
1. 

Een producent van bake-off-producten voor grote supermarktketens produceert gemiddeld 200.000 croissantjes per dag. Hiervoor is een complete productielijn gereserveerd, waarbij het bedrijf werkt volgens de Six Sigma-methode. Afwijkingen bij croissantjes, bijvoorbeeld met betrekking tot omvang en samenstelling, worden continu onderzocht. De kwaliteitsafdeling die zich hiermee bezighoudt, bestudeert ook de instellingen van het proces en voert experimenten uit om de kwaliteit van de output steeds meer constant te maken.

Met welke twee stappen uit het Six Sigma-verbeterproces houdt deze kwaliteitsafdeling zich bezig?

2. 

Een meubelfabriek heeft al een aantal malen verstoringen gehad in haar proces omdat er geen klinknagels in het magazijn lagen. De productiechef concludeert dat de veiligheidsvoorraad klinknagels in het magazijn moet worden verhoogd. Is dit een juiste conclusie? Licht uw antwoord toe.

3. 

Een directeur van een fabriek wil graag dat zijn medewerkers signaleren wanneer er mogelijke procesfouten aanwezig zijn. Elke medewerker heeft daarom de bevoegdheid om in te grijpen als een procesfout wordt ontdekt.

Hoe noemen we deze Lean methode?

4. 

Een organisatie wil de variatie in haar processen verminderen om op die manier de betrouwbaarheid van productkwaliteit te verhogen. Welke specifieke verbetermethode kan de organisatie het beste toepassen?

5. 

In het algemeen wordt Total Quality Management (TQM) beschouwd als een procesgeoriënteerde filosofie voor het verbeteren van de klanttevredenheid door het leveren van een kwalitatief steeds beter product of betere dienst (Mehra, Hoffman en Sirias, 2001). De literatuur is echter niet eenduidig over wat TQM nu precies is. Welke vijf elementen komen bij de bespreking van het onderwerp TQM telkens weer terug?


Klik op "Inleveren" om uw resultaten te zien!