Hoofdstuk 4

Welkom bij de oefentoets van Hoofdstuk 4

Liever deelnemen aan een klassikale examentraining? Klik hier voor de mogelijkheden!

Door uw e-mail adres in te vullen, ontvangt u de antwoorden automatisch in uw mailbox. Hiermee abonneert u zich ook meteen op relevante nieuwsberichten, gerelateerd aan Procesmanagement in de praktijk. U kunt zich op elk moment hiervoor afmelden!

Nu ook beschikbaar: Werkboek deel I

e-mail adres:
1. De kwaliteitsafdeling van een motorenfabriek heeft onderzocht wat de oorzaken zijn van storingen in het proces en hoe vaak deze oorzaken zich voordoen. In onderstaande tabel zijn de resultaten van het onderzoek weergegeven.



Geldt de Pareto-analyse hier voor de oorzaken van de storingen?
2. De Facility Manager bestuurt de processen van het personeelsrestaurant voornamelijk met één kengetal: de productiviteit van de medewerkers. Welke berekening is een indicatie van de productiviteit?
3. Een fabriek maakt railgeleiders voor ladesystemen (zoals keukenlades). De directeur van de fabriek wil zijn productieproces meer flexibel gaan inrichten. Hij kan dat doen door de input, de throughput en de output van het productieproces te flexibiliseren.

Geef van alle drie de mogelijkheden waarop de directeur het productieproces kan flexibiliseren één voorbeeld.
4. Een productiekeuken van een ziekenhuis wil de kosten van haar productieproces in de keuken analyseren. De teamleider van de keuken wil daarom de productiviteit gaan meten. Geef twee voorbeelden van hoe de teamleider de productiviteit van zijn productieproces kan berekenen?
5. In de maatschappij ontstaat soms onbegrip over de maatregelen die de politiek neemt voor maatschappelijke problemen. Politieke partijen realiseren zich daarbij dat zij de wens van de kiezer niet altijd juist verstaan.

Van welke GAP in het ServQual-model is hier sprake? Motiveer uw antwoord.

Klik op "Inleveren" om uw resultaten te zien!