Hoofdstuk 7

Welkom bij de oefentoets van Hoofdstuk 7

Liever deelnemen aan een klassikale examentraining? Klik hier voor de mogelijkheden!

Door uw e-mail adres in te vullen, ontvangt u de antwoorden automatisch in uw mailbox. Hiermee abonneert u zich ook meteen op relevante nieuwsberichten, gerelateerd aan Procesmanagement in de praktijk. U kunt zich op elk moment hiervoor afmelden!

Nu ook beschikbaar: Werkboek deel I en II

 

1. 

Welke van de volgende stellingen over Lean Management zijn juist?

2. 

Bij het onderzoeken of de activiteiten al dan niet waarde toevoegen voor uw klant, kunt u onderscheid maken in drie soorten activiteiten. Welke drie soorten activiteiten zijn dat (en licht elke soort activiteit kort toe)?

3. 

Noem vier redenen waarom een dienstverleningsproces afwijkt van een productieproces?

 

4. 

Het maken van een pomp kost 8 uur bewerkingstijd. Als het plaatsen van de zuiger in het pomphuis niet correct verloopt, dan wordt dit pas tijdens het testen van de pomp opgemerkt. De pomp moet dan weer worden gedemonteerd om de zuiger opnieuw te plaatsen. Dit soort ‘re-work’ kost gemiddeld genomen 4 uur per pomp. De omsteltijden van de machines bedragen voor dit proces in totaal 4 uur per pomp. De overige tijd (64 uur) bestaat uit wachttijden en transport van de pomp van het ene naar het andere werkstation. De doorlooptijd van het gehele proces bedraagt 10 werkdagen (80 uur).

Wat is de leanfactor (in hele procenten) van dit proces?

5. 

Geef een voorbeeld van een toepassing van de “poka yoke” methode In een administratief proces?


Klik op "Inleveren" om uw resultaten te zien!