Hoofdstuk 7

Welkom bij de oefentoets van Hoofdstuk 7

Liever deelnemen aan een klassikale examentraining? Klik hier voor de mogelijkheden!

Door uw e-mail adres in te vullen, ontvangt u de antwoorden automatisch in uw mailbox. Hiermee abonneert u zich ook meteen op relevante nieuwsberichten, gerelateerd aan Procesmanagement in de praktijk. U kunt zich op elk moment hiervoor afmelden!

Nu ook beschikbaar: Werkboek deel I en II

 

e-mail adres:
1. 

Noem vier redenen waarom een dienstverleningsproces afwijkt van een productieproces?

 

2. 

In onderstaand schema is een proces weergegeven.



Door lijnbalancering toe te passen verkorten we de doorlooptijd.

Wat worden de procestijden per werkstation als lijnbalancering wordt toepast?

3. 

Leg uit wat onder de term 'Gemba' wordt verstaan?

4. 

Bij het onderzoeken of de activiteiten al dan niet waarde toevoegen voor uw klant, kunt u onderscheid maken in drie soorten activiteiten. Welke drie soorten activiteiten zijn dat (en licht elke soort activiteit kort toe)?

5. 

Het maken van een pomp kost 8 uur bewerkingstijd. Als het plaatsen van de zuiger in het pomphuis niet correct verloopt, dan wordt dit pas tijdens het testen van de pomp opgemerkt. De pomp moet dan weer worden gedemonteerd om de zuiger opnieuw te plaatsen. Dit soort ‘re-work’ kost gemiddeld genomen 4 uur per pomp. De omsteltijden van de machines bedragen voor dit proces in totaal 4 uur per pomp. De overige tijd (64 uur) bestaat uit wachttijden en transport van de pomp van het ene naar het andere werkstation. De doorlooptijd van het gehele proces bedraagt 10 werkdagen (80 uur).

Wat is de leanfactor (in hele procenten) van dit proces?


Klik op "Inleveren" om uw resultaten te zien!